måndag 9 september 2013

Veckans middags meny!

Tänkte jag skulle göra så att jag varje vecka skriver vår veckomeny.
Skulle man då ha ide torka på vad man ska äta till middag så är ni mer än välkommen att kika och fråga om recept. Ni som läser får gärna komma med egna tips på middagar. Ibland får ju även jag idé torka och fastnar vid viss sorts mat

Här kommer veckans meny:

Måndag:   Korvgryta med äpple, curry och ris samt kokt blomkål

Tisdag:      Kycklinglasagne med grönsallad och rårivna morötter

Onsdag:    Chili con carne med ris

Torsdag:   Köttfärslimpa med gräddsås, kokt potatis, kokta moröter, inlagd gurka och lingon

Fredag:     Ugnsrostad laxsida med räksås, kokt potatis och gröna ärtor


Skriver dock bara mån-fre då vi gemensamt brukar fixa middagen på helgerna.
Jag försöker variera maten och göra så mycket som möjligt barnvänligt, maten ska helst inte ta för lång tid att göra iom att man har en ivrig 3-åring i hälarna. Så mycket ligger mellan 30-40 minuter.
Och jag försöker i den mån jag kan variera kosten varje vecka mellan ris, pasta, potatis, bulgur, råris och fullkornspasta. Samma med kyckling, fisk, kött, nötkött och korv. Dessutom har vi mer eller mindre alltid grönsaker antingen till maten eller i maten.
Målet i min meny är dock att alltid ha en dag med fisk och en dag med kyckling något som jag lyckats hålla så gott som varje vecka.

Många gånger försöker jag även parera maten så att man ska slippa för mycket svinn. Vi svenskar är ju kända för att slänga mat som det inte är nått fel på. Och jag försöker då tänka en extra gång på vad det blir för rester över redan när jag skriver menyn. Jag har ju min pytt låda i frysen där allt utom fisk hamnar, när den är full blir det pyttipanna. Ibland när vi har kokt potatis en dag så kan vi ha stekt potatis en annan.
Samma med ris. Har vi ris en dag kan vi ha stekt en annan, har vi pasta över kör vi en låda av nått slag. Allt för att slänga så lite som möjligt. Dessutom blir det matlådor till mannen så gott som varje dag. Och det blir billigare matkonto av att inte slänga så mycket. Ju mer du kan återvinna ju mer pengar sparar du.
Tror jag kan vara en aning skadad över att jobba i restaurang där jag själv kockat och sett och lärt mig att ta vara på maten som blir över. Det låter kanske krångligt och jag som jobbar med mat tycker att det är lätta självklara tanke gångar men naturligtvis behöver man inte krångla till det så.
Viktigast kan jag tycka är väl ändå en varierad kost, gärna med så mycket grönsaker som möjligt.

Sen är jag inte inbiten på att maträtterna ska vara just på dagen. Det händer att jag lagar måndags menyn på onsdagen osv. Det är ju saker i livet som ibland dyker upp och ställer till det. Händelser som gör att just den dagen funkade inte den typen av mat.
Tex som för nån vecka sedan då lagade jag fredagens mat på tisdagen då jag skulle iväg på tisdags date.
Ändrade just för att maten som skulle lagats då hade tagit för lång tid och jag hade blivit sen, fredags menyn tog bara 20 minuter att laga. Men jag håller mig nästan alltid till menyn även om dagen den ska lagas på ändras. Detta bara för att jag handlar därefter. Då är det oftast bara dessa ingredienser som finns hemma just den veckan. Bon apetit!! Dags för korvgryta!!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar ;o)